Frågor och svar

El och energi är något många tycker är lite klurigt och svårt att förstå. Vi har därför samlat de vanligaste frågorna och svaren här. Blev du inte klokare av detta är du naturligtvis välkommen att kontakta oss så svarar vi på just din fråga.

Jag ska flytta. Hur gör jag med mitt elnätsavtal?

Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt avtal?

Hur säger jag upp mitt elhandelsavtal?

Vad händer med mitt elhandelsavtal när jag flyttar?

Hur gör jag med elen om jag hyr ut min lägenhet i andra hand?

Vad händer om jag missat betala min faktura?

Hur gör jag för att betala min faktura via e-faktura eller autogiro?

Hur kan jag betala min faktura?

Varför får jag två fakturor som gäller el?

Vad består priset för elhandel av?

Varför betalar jag avgift för elnätet?

Vad är en områdeskod?

Vem läser av elmätaren?

Vad är ursprungsgarantier

Vad är ursprungsmärkning

Var kan jag läsa mer om energibranschen?

Stadsnät

Jag bor i en lägenhet och har endast ett nätverksuttag, hur kan jag använda tjänsterna?

Hur får jag tillgång till fler nätverksuttag och kan använda IP-TV eller IP-telefoni?

Vad är IGMP snooping och vad betyder IGMPv2?

Det där lät komplicerat och jag vet inte riktigt vad jag skall göra, vem kan hjälpa?

Hur fungerar en fiberterminal och hur kan jag använda tjänsterna?

Jag har ännu aldrig använt någon tjänst men misstänker att något är fel, vem kontaktar jag?

Inga lampor lyser på min fiberterminal, innebär det att den är sönder?

Mitt bredband fungerar inte, vem kontaktar jag?

Problem med TV-signalen, vem kontaktar jag?

Problem med telefonin, vem kontaktar jag?

Kan jag göra något själv, innan jag begär hjälp?

Strömmen i mitt hus har gått, fungerar nätet ändå?

Hur länge dröjer det innan allt fungerar igen?

Kan man få tillgång till snabbare felåtgärder?