Har du haft ett oplanerat strömavbrott som varat i minst 12 timmar i en följd har du enligt ellagen rätt till avbrottsersättning. För varje direkt efterföljande strömlöst dygn, ökar ersättningen. Du behöver inte ansöka om avbrottsersättning utan den räknas av på din elfaktura inom max 6 månader. Om du inte fått avbrottsersättning men anser att du har rätt till det, kontaktar du kundservice senast inom två år.
Ersättningsnivåer |
||
Avbrottstid |
Ersättningsgrad i % |
Minimibelopp |
12 - 24 h |
12,5 % |
1 000 kr |
> 1 dygn |
37,5 % |
2 000 kr |
> 2 dygn |
62,5 % |
3 000 kr |
> 3 dygn |
87,5 % |
4 000 kr |
> 4 dygn |
112,5 % |
5 000 kr |
> 5 dygn |
137,5 % |
6 000 kr |
> 6 dygn |
162,5 % |
7 000 kr |
> 7 dygn |
187,5 % |
8 000 kr |
> 8 dygn |
212,5 % |
9 000 kr |
> 9 dygn |
237,5 % |
10 000 kr |
> 10 dygn |
262,5 % |
11 000 kr |
> 11 dygn |
287,5 % |
12 000 kr |
> 12 dygn |
300 % |
13 000 kr |
Ersättningsnivån beror på avbrottets längd och utgår som en procentsats av din beräknade årliga nätavgift. Ersättningen för en avbrottsperiod kan högst uppgå till 300 % av din årliga nätavgift. Därvid kan ersättningen bli lägre än vad som framgår av kolumnens minimibelopp.
Avbrottsperioden räknas från tidpunkten då vi fick kännedom om avbrottet. Avbrottet anses avslutat vid den tidpunkt då elen kom tillbaka och om elleveransen därefter fungerat oavbrutet under de två närmast följande timmarna. Om elleveransen bryts igen inom två timmar fortsätter avbrottstiden att löpa och det räknas då som ett sammanhängande avbrott. Om elleveransen däremot bryts igen efter två timmar räknas det som ett nytt avbrott.
Vi, som andra nätbolag, har rätt att jämka (sänka) avbrottsersättningen i enlighet med ellagen, om det till exempel anses vara för farligt att arbeta i fält eller om skyldigheten att betala är oskäligt ekonominskt betungande.
Du kan, oberoende av elavbrottets längd, ha rätt till skadestånd för skador som uppkommit på grund av fel och avbrott i elnätet. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet. För att vi ska kunna göra en bedömning ber vi dig att skicka in underlag som visar vilka skador du har drabbats av. Detta gör du genom att fylla i en skadeståndsanmälan. Tänk på att det är viktigt att du också skickar in dokument som styrker din skada, t.ex. kvitton, foton eller fakturor. Reglerna för skadestånd skiljer sig beroende på om man är privatperson eller näringsidkare.
Bra att veta är att avbrottsersättningen är lagstadgad och betalas ut oavsett om du drabbats av en skada eller inte. Därför reduceras ditt eventuella skadeståndsbelopp med avbrottsersättningen.
Ytterligare information finns i våra avtalsvillkor, se allmänna avtalsvillkor för konsument och allmänna avtalsvillkor för näringsidkare.
Du behöver inte ansöka om avbrottsersättning utan den räknas av på din elnätsfaktura. Vill du istället ha din avbrottsersättning insatt på ett bankkonto meddelar du detta till Kundtjänst.
Ersättningen betalas ut senast sex månader från det att vi fick kännedom om avbrottet. Om du inte fått avbrottsersättning men anser att du har rätt till det, kontaktar du Kundtjänst senast inom två år.
På Energimarknadsinspektionens webbplats hittar du mer information kring avbrottsersättning och skadestånd.
Läs mer här.
Om du inte har fått avbrottsersättning och inte har gjort anspråk på ersättning från oss inom två år från det att avbrottet upphörde, går rätten till ersättning förlorad.