Service
Ingår i din avgift
Det är precis som med bilen – regelbunden service och skötsel ökar både livslängden, minimerar avbrott och ger en mer ekonomisk drift. Det finns en rad fördelar med service. Framför allt ger det er trygghet och visshet om att fjärrvärmecentralen går som den ska och producerar värme på bästa sätt.
Du får också tillgång till fri telefonrådgivning om du har frågor om till exempel förbrukning eller optimering.
Vart tredje år
Som privatkund ingår service av din fjärrvärmecentral vart tredje år. Under 2023-2024 genomför vi ett större arbete med utbyte av fjärrvärmemätare och montering av kommunikationskort vilket påverkar serviceintervallerna. Alla kunder kommer att få ett besök och eventuellt få service av fjärrvärmecentralen genomförd. Landskrona Energi kommer skicka ut information när det närmar sig ert område.
Har du frågor om service av din fjärrvärmecentral?
Vad ingår i ditt servicebesök?
- Funktionskontroll av reglercentral, ställdon, ventiler, pumpar, växlare och expansionskärl
- Vid behov rengörs filter på primär/sekundär krets ✔ Utbyten av skadade eller förslitna delar. Offereras separat
- Avstämning med dig som kunden
- Serviceprotokoll lämnas på utfört arbete eller åtgärdsförslag
Utökad garanti
Digital kontroll
Felsökning
Om du har problem med din fjärrvärme kan du först säkerställa att det inte rör sig om en driftstörning på fjärrvärmenätet genom att kontrollera värdena för temperatur och inflöde av varmvatten på din fjärrvärmemätare.
Du kan även kontrollera säkringen och cirkulationspumpen. Här nedan kan du se hur du gör det samt ytterligare några återgärder du själv kan utföra innan du kontaktar oss.
Det är kallt inomhus
Det låter i elementen
Vattnet blir inte varmt
Akutbesök (ingår inte i din avgift)
Inträffar ett akut fel på fjärrvärmecentralen ringer du och felanmäler detta på 0418-47 33 01. Vi svarar dygnet runt. Vid felanmälan åtar vi oss att senast inom ett (1) dygn utreda och om möjligt åtgärda felet.
Vi håller de vanligast förekomna reservdelarna i lager och kan då snabbt åtgärda fel eller byta ut ej fungerande komponenter på fjärrvärmecentralen.
-
Akutbesök (arbetstid) 625 kr/h
Under ordinarie arbetstid på vardagar mellan klockan 07:00-16:00.
-
Akutbesök (övrig tid) 825 kr/h
Utöver ordinarie arbetstid.
-
Servicebil 125 kr
Kostnad per utkörning.
-
Materialkostnader
Eventuella materialkostnader tillkommer.